مرکز یادگیری

ساخت وبلاگ
چه زمانی استفاده از روش سخنرانی در تدریس مفید تر است؟

با تمام فوایدی که برای روس سخنرانی ذکر شده است، اما انتقادهایی نیز به کاربرد این روش در تدریس وارد است. مثلا اگر شنونده زمان سخنرانی معلم، حواسش پرت شود و بخشی از سخنان گوینده را متوجه نشود، نمی تواند مانند زمانی که به خواندن یک کتاب مشغول است به مطالب قبلی بازگردد و دوباره آن ها را مرور کند. در این روش آموزشی دانش آموزان فعال نیستند، حوصله شان سر می رود، قدرت خلاقیت شان پرورش نمی یابد، و صرفا به صورت گیرنده اطلاعات در می آیند.

اما این روش برای آموزش برخی از مطالب مفید است. از این طریق می توان اطلاعات جامعی را در مدت زمان نسبتا کوتاهی در اختیار یادگیرندگان قرار داد و اگر معلم سخنران ماهری باشد، می تواند دانش آموزان را تشویق و تهیج کند و اطلاعات لازم را به آن ها بیاموزد. این روش برای دانش آموزانی که نمی توانند مطالب را به خوبی بخوانند یا بنویسند بسیار مفید است. علاوه بر این ها معلم می تواند در روش سخنرانی، جملات و عبارات کتاب درسی را به صورت ساده تر و قابل فهم تر بیان کند. هم چنین گفته شده که شنیدن مطالب به صورت شفاهی، لذت بخش تر از خواندن آن هاست. درست همان طور که دیدن و شنیدن اجرای یک نمایشنامه از خواندن متن آن آموزنده تر و لذت بخش تر است. دیدن معلم و شنیدن سخنرانی او نیز از خواندن کتاب جالب تر است.  با این روش می توان همزمان به گروه بزرگی از افراد آموزش داد. در صورتی که در روش های دیگر آموزشی مانند، آموزش به کمک کامپیوتر و آموزش فردی، امکان آموزش همزمان به گروه بزرگی از افراد نیست.

موارد استفاده از روش سخنرانی در تدریس
با توجه به مزایا و معایب روش سخنرانی، معلم باید بداند که چه موقع استفاده از این روش سودمند و بجا است و باید از آن استفاده کرد، و چه موقع نباید از آن استفاده کرد. زمانی استفاده از این روش مفید است که:
- هدف اصلی معلم انتقال معلومات باشد.
- زمانی که مطالب مورد سخنرانی، از طریق دیگری در دسترس دانش آموزان قرار ندارد.
- زمانی که مطالب پراکنده هستند و معلم باید آن ها را مرتب کرده، سازمان داده و در اختیار دانش آموزان قرار دهد.
- وقتی که نگهداری در حافظه برای مدت طولانی ضروری نیست.
- زمانی که معلم می خواهد دانش آموزان را راهنمایی کند و دستورالعمل هایی در اختیار آنان قرار دهد تا برای یادگیری از طریق روش های دیگر آماده شوند.

در مواقعی که هدف معلم آموزش موضوعات پیچیده و انتزاعی و کمک به دانش آموزان در یادگیری مهارت های سطح بالا مانند حل مسئله، تحلیل، ترکیب، و ارزشیابی از سوی یادگیرنده است، استفاده از روش سخنرانی مناسب نیست. علاوه بر این روش سخنرانی را باید به معلمان بخصوصی اختصاص داد، زیرا هر معلمی نمی تواند به خوبی از این روش استفاده کند. این روش به ویژگی های شخصیتی معلم مثل آهنگ کلام، سبک سخنوری، سیالی کلام، تحرک در کلاس و حرکات سر و دست او وابسته است که این ویژگی ها به سادگی در همه ی افراد یافت نمی شوند. اگر شخصیت معلم مناسب با روش سخنرانی نیست، بهتر است که از روش دیگری استفاده کند.

چه زمانی استفاده از روش سخنرانی در تدریس مفید تر است؟

نکاتی برای معلمان درباره آموزش با روش سخنرانی
- از هدف های آموزشی استفاده کنید و موضوع درسی را سازمان دهید.
- برای پیشرفت دانش آموزان تان انتظارات سطح بالایی داشته باشید و زمان یادگیری کافی در اختیار آنان قرار دهید. 
- در آغاز درس موضوع درس را به دانش آموزان معرفی کنید.
- هم از سخنرانی، هم از توضیح دادن و هم از نمایش دادن استفاده کنید. 
- با پرسیدن سوال های مفید و تشویق کردن دانش آموزان به شرکت در بحث کلاسی آن ها را درگیر یادگیری کنید. 
- با دادن تکلیف های کلاسی به دانش آموزان فرصت یادگیری انفرادی و یادگیری در گروه های کوچک را بدهید.
- به دانش اموزان تکالیف خانه معنی دار بدهید تا زمان یادگیری آن ها را افزایش دهید و والدین آنان را در یادگیری فرزندشان شریک کنید.

مرکز یادگیری سایت تبیان، تهیه: نسیم گوهری 

 تنظیم: مرجان سلیمانیان

تربیت

تربیت یعنی آموزش دادن. این اصل قضیه و تنها جنبه ی مثبت، آینده نگر و باورآور تربیت است

توصیه های یک معلم به والدین

بخش مهمی از موفقیت تحصیلی کودکان به رابطه معلم و والدین باز می گردد. گاهی معلم ها نمی توانند آنچه را که می خواهند بیان کنند که ما تعدادی از آن ها را آورده ایم. ...

چه کلاسی برای چه سنی؟! (۲)

ر مطلب قبل نظر دو روانشناس را در خصوص سن مناسب برای شروع کلاس های آموزشی مرور کردیم، در ادامه نظر دکتر مصطفی تبریزی را در این باره مطالعه می کنید...

مرکز یادگیری...
ما را در سایت مرکز یادگیری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی yadgiri بازدید : 166 تاريخ : پنجشنبه 30 ارديبهشت 1395 ساعت: 4:17

خواب كافی برای کنکور را فراموش نکنید


خواب فراگیری و حافظه را تقویت می كند.
مغز ما برای سازماتدهی و تقویت اطلاعات کسب شده به خواب نیاز دارد بنابر این یك خواب 8-6 ساعته معمولاً كافی است . بنابراین سعی كنید طوری برنامه‌های درسی خود را تنظیم كنید كه شبها حداقل 6 ساعت بخوابید تا مغز شما به اندازه كافی استراحت كند . همچنین خواب نیم تا یك ساعت ( ظهرها بعد از ناهار ) بسیار مناسب است.توجه کنید که خواب بیش از حد باعث باقی ماندن هورمون خواب(ملاتونین) در بدنتان و احساس کسالت میشود.

متاسفانه بعضی از بچه ها فکر میکنن که استراحت کردن و تفریح کردن رو توی زمان هدر رفتشون حساب میکنن در حالی که باید بدونن که این زمانی که برای استراحت و تفریح میذارن نه تنها به درسشون ضرری نمیزنه بلکه کمکشون هم میکنه. شما اگه یک لیوان رو چند ثانیه توی دستتون بگیرید مشکلی پیش نمیاد اما اگه همون لیوان رو یک ساعت توی دستتون بگیرید دستتون حسابی خسته میشه مغز ما هم همین طوره و بنده خدا نیاز به استراحت داره!

در مطالب قبل به تغذیه مناسب  در زمان امتحانات ذکر شده، اکنون قصد داریم برای داشتن خواب بهتر بهترین خوراکی ها قبل از خواب را بررسی کنیم:

- کیوی:این میوه سرشار از آنتی اکسیدان ها، کاروتنوئیدها، ویتامین ث و ویتامینEبعلاوه یک هورمون آشنا به نام سروتونین استاین هورمون مرتبط با خواب در صورتی که سطوحش پایین باشد، باعث بی خوابی می شود.کیوی همچنین غنی از فولات است و نشان داده شده که یکی از عوارض کمبود فولات، بی خوابی است.

- گیلاس: یک مطالعه که درمجله اروپایی تغذیه به چاپ رسیده، حاکی از آن است که افرادی که تنها در روز یک اونس آب گیلاس می نوشند، خواب طولانی تر و کامل تری نسبت به سایرین دارند.
گیلاس حاوی ملاتونین است؛ یعنی هورمونی که مرتبط با چرخه خواب و بیداری است. ملاتونین گیلاس سیستم عصبی را آرام کرده، استرس و تحریکات عصبی را کاهش داده و به وضعیت های بی خوابی و سردرد کمک فراوانی می کند.

- غلات و شیر بدون چربی:هرچند غلات کامل و شیر کم چرب بیشتر برای صبحانه مناسب به نظر می رسد، اما می تواند یک میان وعده مناسب قبل از به خواب رفتن هم باشد. شیر حاوی تریپتوفان، اسید آمینه ای است که به عنوان پیش ماده برای سروتونین و شبیه یک عامل خواب آور عمل می کند. فقط باید مطمئن شوید که شیر کم چرب است چون شیر با چربی کامل دیر هضم می شود و خواب را به تعویق می اندازد. علاوه بر این خوردن محصولات با کربوهیدرات های پیچیده چهار ساعت قبل از خواب، می تواند کیفیت خواب شبانه را افزایش دهد.

- موز:یک منبع عالی از منیزیوم و پتاسیم است. مصرف موز می تواند با آرام بخشی عضلات، بدن را بهتر در حالت خواب قرار دهد. منیزیوم اثر مثبت بر کیفیت خواب در افراد مسنی دارد که از بی خوابی رنج می برند. موز همچنین حاوی تریپتوفان است و هورمون های خوئاب مانند سروتونین و ملاتونین را تنظیم می کند.

- بادام:یکی دیگر از منابع غنی از منیزیوم، بادام است. ضمنا بادام سرشار از کلسیم بوده و مصرف آن، بدن و عضلات را آرام می کند. کلسیم نقش مهمی در کمک به مغز برای تبدیل تریپتوفان به ملاتونین دارد.

- اسفناج:این سبزی تیره رنگ، بهترین دوست بی خوابی است. اسفناج نه تنها حاوی تریپتوفان است، بلکه منبع خوب فولات، منیزیوم، و ویتامین های ب 6 و ث نیز به شمار می رود که همه این مواد مغذی عوامل کلیدی در سنتز سروتونی و ملاتونین دارند. اسفناج همچنین حاوی گلوتامین، یک اسید آمینه است که بدن را برای خلاص شدن از سمسوم سلولی که منجر به بی خوابی می شوند، تحریک می کند.

- مرغ:این نوع گوشت هم حاوی تریپتوفان است که اثرات قدرتمند خواب آور آن ثابت شده است. مصرف مرغ همراه با کربوهیدرات های پیچیده ای مانند برنج قهوه ای چند ساعت قبل از خواب، به افزایش کیفیت خواب شبانه کمک می کند.

مرکز یادگیری سایت تبیان، تنظیم: مرجان سلیمانیان

توصیه هایی برای زمان مطالعه

با مدّ نظر قرار دادن هدف خویش از مطالعه و درس خواندن، اشتیاق خود را بیشتر کنید. به خاطر داشته باشید که داشتن هدف به انسان انگیزه می دهد. حالا که در مسیر کنکور قدم گذاشته اید حتماً اهداف خاصی دارید؛ پس در زمان شروع مطالعه یا هر زمان که احساس خستگی کردید...

گام اول را محکم و مطمئن بردارید(2)

متاسفانه کنکور برای عده ای فرصتی مناسب برای کسب درآمدهایی نجومی شده است. این افراد از بی تجربگی و علاقه بسیار داوطلبان برای قبولی در یک رشته خوب سوء استفاده می کنند و با شعارهایی رنگین و جذاب به شکار داوطلبان می روند. ...

تصمیم با شماست

وقتی روان پزشک اتریشی، ویکتور فرانکل، پس از سه سال اسارت در اردوگاه های کار اجباری آلمان نازی آزاد شد، به یک نتیجه ی مهم علمی دست یافت که بعدها یکی از مکاتب روان شناسی به نام ...

مرکز یادگیری...
ما را در سایت مرکز یادگیری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی yadgiri بازدید : 132 تاريخ : پنجشنبه 30 ارديبهشت 1395 ساعت: 4:17

چدن

چُدَن به آلیاژهایی از آهن و کربن که بین ۲٫۱الی ۶٫۲ درصد کربن داشته باشند، گفته می شود. رنگ مقطع شکست این آلیاژ به عنوان شناسه نامگذاری انواع مختلف آن به کار می رود. بیش از ۹۵ درصد وزنی چدن را آهن تشکیل می دهد و عناصر آلیاژی اصلی آن کربن و سیلیسیم هستند. به طور معمول بین ۲٫۱ تا ۴ درصد کربن و ۱ تا ۳ درصد سیلیسیم دارد و به عنوان آلیاژی سه گانه شناخته می شود. با این وجود، انجماد آن از روی دیاگرام فازی دوتایی آهن-کربن بررسی می شود. جایی که نقطه یوتکتیک در دمای ۱۱۵۴ درجه سانتی گراد و ۴٫۳ درصد کربن اتفاق می افتد که حدود ۳۰۰ درجه کمتر از نقطه ذوب آهن خالص است. چدنها، به استثنا نوع داکتیل، ترد هستند و به دلیل نقطه ذوب پایین، سیالیت، قابلیت ریخته گری، ماشین کاری، تغییرشکل ناپذیری و مقاومت به سایش به موادی مهندسی با دامنه وسیعی از کاربرد تبدیل شده و در تولید لوله ها، ماشینها، قطعات صنعت خودرو مانند سرسیلندر، بلوک سیلندر و جعبه دنده به کار می روند. چدن همچنین به تضعیف و تخریب ناشی از اکسایش (خوردگی) مقاوم است.

چدن های عمومی (معمولی):

این چدن ها جزو بزرگترین گروه آلیاژهای ریختگی بوده و بر اساس شکل گرافیت به انواع زیر تقسیم بندی می شوند:
- چدن با گرافیت لایه ای ( ورقه ای) یا چدن خاکستری؛
- چدن سفید؛
- چدن با گرافیت برفکی یا چدن مالیبل؛
- چدن با گرافیت کروی یا چدن نشکن؛
- چدن با گرافیت فشرده؛
- چدن خالدار؛
- چدن آلیاژی؛

چدن

چدن خاکستری (GG) :
مقطع این نوع چدن به رنگ خاکستری است و رایج ترین نوع چدن و از پرکاربرد ترین فلزات ریخته گری محسوب می شود که در آن کربن بصورت لایه هایی از گرافیت در کریستال ها جای می گیرد. وجود گرافیت سبب افزایش قابلیت براده برداری، دمپ کردن ارتعاشات و کاهش ضریب اصطکاک می شود. چدن خاکستری در مقابل فشار و فرسودگی مقاوم است ولی قابلیت چکش خواری ندارد. قابلیت ریخته گری آن بالاست و دمای ذوب آن 1250 درجه سانتیگراد است. مقاومت چدن بستگی به گرافیت آن دارد که از فرمول کربن معادل یعنی CE=%C+ 1/3(%Si+ %P) می توان محاسبه نمود.

چدن خالدار:
ترکیبی از چدن سفید و چدن خاکستری
ریز ساختار شامل گرافیت های لایه ای و کاربید آهن یا سمتتیت و پرلیت می باشد. ترکیب شیمیایی و خواص مکانیکی این چدن مابین چدن سفید و چدن خاکستری است
هرگاه عناصر گرافیت زا کافی نباشد و یا سرعت انجماد زیادتر از معمول باشد مثلا در قسمتهای نازک از قطعات ریختگی که با ترکیب شیمیایی چدن خاکستری تولید می شوند، ممکن است این ساختار تشکیل شود.

تاثیر عناصر مختلف بر چدن خاکستری:

1_ هیدروژن:که از اتمسفر محیط و رطوبت موجود در محفظه قالب وارد مذاب می شود .      و باعث ایجاد مک و حفرات گازی در درون قطعه می گردد . و با افزایش درصد آلومینیم در مذاب چدن میزان انحلال هیدروژن افزایش پیدا می کند .
هیدروژن باعث تشدید تشکیل کاربید شده و عمق سفیدی را در چدن افزایش می دهد که این عمق باعث می شود که مقاومت به ضربه چدن کاهش پیدا کرده و هزینه تراشکاری افزایش پیدا کند . که برای از بین بردن سفیدی در چدن ها می توان با تلقیح مناسب و یا جلوگیری از عوامل کاربیدی این عمق را کاهش داد .

2_ ازت (نیتروژن):این عنصر از اتمسفر محیط وارد قطعه شده و در میزان کم باعث فشرده شدن گرافیت می شود و همچنین باعث افزایش خواص مکانیکی و مقاومت به ضربه می شود اما در مقادیر زیاد باعث تشکیل حفرات گازی می شود که این عامل باعث افزایش عیوب شکافی مانند می شود که موجب کاهش خواص مکانیکی می شود که برای کاهش خواص ازت می توان با افزودن تیتانیم به مذاب خود تاثیرات آن را خنثی و یا کم کرد و همچنین آلومینیم نیز تاثیر نیتروژن را کاهش می دهد اما به علت آن که میزان انحلال هیدروژن را افزایش می دهد در مذاب کمتر استفاده می شود .میزان ازت موجود در مذاب اگر از 85 00/0% بیشتر شود برای مذاب و قطعه مضر می باشد که معمولا میزان ازت را در مذاب چدن 004/0% الی 015/0% در نظر می گیرند.
3_آلومینیوم:این عنصر که از طریق قراضه های فولادی وارد مذاب می شود باعث افزایش قابلیت انحلال هیدروژن در مذاب شده که افزایش هیدروژن نیز باعث افزایش مک و حفرات در سطح قطعه می شود منشا آلومینیم در مذاب می تواند فولاد های مصرفی در تهیه مذاب و یا شارژ و همچنین قراضه های فولادی باشد و همچنین عناصر تلقیحی مانند فروسیلیس تا حدود یک درصد آلومینیم در خود دارند . میزان آلومینیم بیش از 004/0% در مذاب چدن مضر می باشد .

4_ سرب :این عنصر مضر بوده و مخرب گرافیت می باشد و همچنین باعث پوک شدن گرافیت های موجود در مذاب چدن می شود این عنصر از طریق رنگ هایی که روی سطح قراضه ها وجود دارد و همچنین قراضه های فولادی و قراضه های اتومبیل وارد مذاب چدن می شود و در چدن ها باعث کاهش شدید مقاومت به ضربه می شود.

5_ گوگرد:این عنصر کاربید زای بسیار قوی ای می باشد که اثر خود را در چدن های خاکستری با منگنز خنثی می کند
فرمول تعیین میزان منگنز مصرفی:      M n=1/7% S+ 0/3
منشا وجود گوگرد در چدن ها سوخت های فسیلی می باشد که از جمله آن ها می توان به ترتیب اولویت موارد زیر را نام برد .
زغال سنگ ، کک ، گاز و سوخت های مایع فسیلی .

6_ سیلیسیم:این عنصر پس از کربن یکی از قوی ترین عناصر گرافیت زا محسوب می شودکه بیشترین حد سیلیسیم در مذاب چدن خاکستری حد اکثر 3 در صد می باشد که با آهن تشکیل Fe3Si میدهد.

 

7_ نیکل:این عنصر گرافیت زا بوده و تاثیر آن در مذاب چدن نصف تاثیر سیلیسیم می باشد نیکل باعث افزایش استحکام ، سختی و خواص مکانیکی می شود و همچنین باعث افزایش وزن مخصوص چدن می شود که یک عامل پرلیت زا می باشد که باعث ایجاد پرلیت ریز درچدن خاکستری می شود نیکل معمولا به همراه عنصر کرم استفاده می شود .

8_ مس:مس مانند نیکل جزو عناصر گرافیت زا بوده و باعث ایجاد پرلیت ریز در چدن می شود و تاثیر آن تاثیر سیلیسیم می باشد.

9_کرم :این عنصر یک کاربید زا قوی می باشد که در چدن ها باعث افزایش سختی و مقاومت به سایش می شود که در مذاب چدن خاکستری در مقادیر حدود 1 تا 5/1 درصد با نیکل استفاده می شود .

10_ مولیبدن:مولیبدن باعث کاهش سرعت تبدیل آستنیت به پرلیت می شود لذا باعث ریز شدن اندازه پرلیت ها می شود و همچنین باعث افزایش استحکام چدن       می شود.

11_ بر، بیسموت، تلریم:هر سه عنصر کاربید زا بوده و باعث به وجود آمدن گرافیت های نوع D می شود و همچنین با افزایش مواد تلقیحی جوانه زا می شود که سدیم می تواند تاثیر این عناصر را کاهش دهد. میزان مجاز بر درمذاب چدن 01/0 درصد تا 05/0 درصد می باشد و میزان مجاز بیسموت در مذاب چدن حداکثر 1% و میزان مجاز تلریم در مذاب چدن حداکثر 005/0 درصد می باشد.

12_ قلع :این عنصر مشابه مس بوده و پرلیت زایی قوی می باشد و همچنین باعث ایجاد پرلیت ریز می شود . در گذشته برای جلوگیری از تلفات مذاب قلع را در پاتیل تا یک 0.1 % به مذاب اضافه می شود که این مقدار باعث افزایش خواص مکانیکی چدن می شود این عنصر دارای نقطه ذوب 450 درجه سانتیگراد بوده و عموما به صورت شمش های 15 الی 20 گرمی استفاده می شود.

13_تیتانیم:این عنصر مانع از انحلال اکسیژن و نیتروژن درمذاب چدن می شود همچنین باعث توزیع یکنواخت گرافیت و افزایش خواص مکانیکی در چدن ها می شود .

14_ وانادیم :این عنصر باعث یکنواختی توزیع گرافیت و همچنین پایداری فاز سمنتیت در چدن ها می شود این عنصر باعث افزایش خواص مکانیکی شده و عاملی است کاربید زا است که تا حدود 1% به مذاب چدن اضافه می شود.

15_ منگنز :این عنصر جزو عناصر کاربید زا بوده و تاثیر منفی گوگرد را کاهش می دهد که این واکنش شیمیایی به صورت زیر نمایش داده می شود:

Fe S+ Ma = Ma S

درجه حرارت ذوب این فلز 1200 تا 980 درجه سانتیگراد است که سولفید منگنز در این دما به صورت فازی در داخل دانه ها رسوب می کند این فاز خواص مکانیکی را افزایش داده و در بعضی مواقع از طریق سرباره خارج می شود منگنز باعث افزایش مقدار کاربید شده که این امر موجب افزایش سختی و مقاومت به ضربه آلیاژ می شود این عنصر تا حدود یک درصد به مذاب اضافه می شود .

مرکز یادگیری سایت تبیان -تنظیم: مرجان سلیمانیان

آهن، کاربردی ترین فلز

آهن عنصر شیمیایی است که در جدول تناوبی با نشان Fe و عدد اتمی 26 وجود دارد. آهن فلزی است که در گروه 8 و دوره 4 جدول تناوبی قرار دارد. ...

برخی خاصیت ها و کاربردهای فلزات واسطه

بسیاری از فلزات واسطه به طور مستقیم نقش کاتالیستی در فرایندهای شیمیایی صنعتی دارند و هم چنین به صورت کاتالیست های ضد آلودگی مبدل در اگزوز ماشین ها کاربرد دارند ...

تلوریم

تلوریم عنصر شیمیایی است که در جدول تناوبی با نشان Te و عدد اتمی 52 قرار دارد. تلوریم که شبه فلزی شکننده و سفیـــد نقره ای شبیه قلع می باشد ، از نظر شیمیایی همانند سلنیم و گوگرد است. از این عنصر بیشتر در آلیاژها و به عنوان یک نیمه هادی استفاده می شود. ...

مرکز یادگیری...
ما را در سایت مرکز یادگیری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی yadgiri بازدید : 217 تاريخ : پنجشنبه 30 ارديبهشت 1395 ساعت: 4:17

زغال فعال شده

اصطلاح زغال فعال شده نشان دهنده یک سری از مواد جذب کننده سطحی, با جنسی زغالی و شکل کریستالی می باشد که در ساختار داخلی آن روزنه های زیادی وجود دارد.

زغال فعال شده دارای کاربردهای زیادی است, از جمله مصارف آن:
- تصفیه آب ها ( آب شرب, آب آکواریوم ها, آب های صنعتی), از نظر رنگ و بو و طعم
- رنگ زدایی از قند و شکر
- بازیافت طلا
- بهسازی رنگ و طعم در نوشیدنی ها و آب میوه ها
- استفاده در دستگاه هایی مثل: تصفیه کننده های هوا, خوش بو کننده ها, تصفیه کننده های صنعتی و ... تولید زغال فعال شده.
 
اصول و فنون گوناگونی در ساخت و تولید زغال های فعال شده وجود دارد که به 3 اصل بستگی دارد:

- نوع ماده اولیه
- مشخصات فیزیکی مورد نظر برای محصول (زغال فعال شده)
- مشخصات جذبی برای کاربردهای مختلف

شیوه های فعال سازی که بیشتر در تولیدات تجاری به کار می رود عبارتند از:
فعال سازی شیمیایی، فعال سازی توسط بخار
 
فعال سازی شیمیایی:
این شیوه بیشتر برای مواردی است که مواد اولیه آن چوب و یا زغال سنگ نارس (Peat) می باشد. مواد اولیه را با یک عامل آبگیر مانند اسید فسفریک P2O5 یا کلرید زنیک ZnCl2 آغشته می کنند تا ماده ای خمیری حاصل شود. این ماده را در بازه دمایی 500 - 800 درجه سانتیگراد حرارت میدهند تا کربن فعال شود.
زغال فعال شده حاصل را بعد از شستشو خشک و به پودر تبدیل می کنند.

زغال فعال شده به دست آمده توسط این روش, دارای منافذ باز زیادی است و برای جذب مولکول های بزرگ بسیار مناسبند.

ویژگی های جذبی:

- سطح: با استفاده از N2 حدود منافذ سطحی زغال فعال شده را اندازه می گیرند. هر چه سطح زغال فعال شده بیشنر باشد, قسمت های جاذب نیز بیشترند.
- اندازه منافذ: تعیین اندازه های یک زغال فعال شده می تواند راهی مناسب برای تشخیص خصوصیات آن باشد. که در

 IUPACمنافذ بر اساس اندازه به صورت زیر دسته بندی شده اند:
Micropores r<1nm

 Mesopores r 1-25nm

 Micropores r>25
که mesopore ها برای جا به جایی و Micropore ها برای جذب مواد هستند.

- تخلخل: یکی از راه های اندازه گیری میزان تخلخل در توده ای از زغال فعال شده, استفاده از میزان جذب CCl4 خالص در حالت گازی می باشد.

ویژگی های جذبی و فیزیکی
- ویژگی های فیزیکی:
- سختی و مقاومت در برابر حررت و فشار : زغال های فعال شده دارای سختی های متفاوتی هستند که مربوز به مواد اولیه و شیوه تهیه آنها می باشد. بنا به درجه سختی, هر یک از آنها کاربردهای متفاوتی دارند.

- چگالی
- اندازه ذرات: هر چقدر که اندازه ذرات زغال فعال شده کوچک تر باشد, سرعت جذب بیشتر است.
زغال فعال شده را به سه شکل دانه ای, پودر و استوانه ای می سازند.

زغال فعال شده چگونه کار می کند؟
زغال فعال شده مواد اورگانیک را از محیط اطرافش جذب می کند, که عمل انتقال آلاینده از فاز مایع ( آب) به فاز جامد ( کربن) صورت می گیرد.نیروی جاذبه ای باعث تشکیل یک پیوند بین آلاینده و کربن و چسبیدن آنها به هم می شود.
علاوه بر این باکتری هایی به سطح خارجی زغال فعال شده می چسبند و بخشی از آلاینده ها را جذب و مصرف می کنند.
جذب منجر به پخش یک گاز یا ترکیب در شبکه متخلخل زغال فعال شده می گردد, جایی که یک واکنش شیمیایی یا یک ثبات فیزیکی روی می دهد.

به عنوان مثال ازن O3 در قسمتی که جذب می شود, قسمتی از زغال فعال شده را اکسید می کند, و O3  به O2 تبدیل می شود و ازن در ساختار کربن اندوخته و گردآوری نمی شود.

جذب در زغال فعال شده دارای 3 مرحله است:

1- تماس ذرات آلاینده محلول در مایع ( آب) با ذرات زغال فعال شده
2- پخش شدن ذرات آلاینده در شبکه متخلخل زغال فعال شده
3- جذب ذرات آلاینده به زغال فعال شده و به وجود آمدن یک پبوند برگشت ناپذیر

بازیافت زغال فعال شده
به مرور زمان و استفاده از زغال فعال شده, سطح آن از مواد آلاینده اشباع می شود. زغال فعال شده یک محصول گران است و در عین حال می تواند در چرخه بازیافت قرار گیرد و مجددا مورد استفاده قرار گیرد. بازیافت زغال فعال شده, هزینه کمی نسبت به تولید اولیه دارد و دارای قیمت ارزان تری نیز می باشد.

مواد و وسایل مورد نیاز آزمایش:

1-ارلن و بالن حجمی
2-بورت
3-قیف شیشه ای ساده
4-کاغذ صافی
5-فنل فتالئین
6-محلول سود
7-محلول اسید استیک
8-زغال فعال

مرکز یادگیری سایت تبیان - گردآورنده و تنظیم: مرجان سلیمانیان

زغال، منبع مهم گرما

مدت¬هاست که زغال سنگ منبع انرژی حیاتی برای جمعیت بشری بوده است. زغال سنگ در زندگی امروزه نیز نقش اصلی در صنعت ایفا می¬کند. صنعت آهن و فولاد به شدت وابسته به زغال سنگ است. ...

انرژی های تجدید ناپذیر 1

اولین قدم در راه كشف نفت‌، جستجو در لایه‌‌های عمیق زیر زمین است. برای این منظور توسط منابع قوی صدا با بسامد كم (معمولاً صدای حاصل از انفجار بمب) امواجی به سمت لایه‌‌های زمین فرستاده می‌شود...

کربن فعال

کربن فعال یا کربن اکتیو به گروهی از مواد کربنی با پوکی و سطح داخلی بالا اطلاق می شود که ...

مرکز یادگیری...
ما را در سایت مرکز یادگیری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی yadgiri بازدید : 129 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1395 ساعت: 13:17

علّت‌های حواس‌‌پرتی دانش‌آموزان و راه‌های افزایش دقّت

حواس‌پرتی دانش‌آموزان، سه منشاء دارد:
1- حواس‌پرتی درونی و ذهنی؛ مانند:
مشغله‌ ذهنی دانش‌آموز؛ شامل مواردی از قبیل: درد، رنج، غم و غصّه
اضطراب و نگرانی دانش‌آموز
گرسنگی و تشنگی
ترس، خشم و شادی
بیماری‌های گوناگون
بی‌علاقگی به موضوع درسی
فشارهای روانی
ناراحتی‌های جسمی و روحی مادر در قبل، هنگام و بعد از زایمان (که تأثیر مستقیمی بر دقّت فرزند دارد.)

2-بی دقتی و حواس پرتی بیرونی و محیطی؛ مانند:
سردی و گرمی هوای کلاس درس
نور شدید و نور ضعیف
صداهای ناهنجار و گیج کننده
روشن بودن رسانه‌های صوتی و تصویری و ...

3- گاهی برخی حوادث و اتّفاقات، فضای روانی فرد را دچار اختلال می‏کند؛ مانند:
در برخی موارد، دانش‌آموز احساس می ‌کند نیاز ندارد یک موضوع خاص را یاد بگیرد و همین، باعث عدم تمرکز او نسبت به آن موضوع می‌شود.
کمبود محبّت و نشاط در خانواده
احساس نا امنی
توقّعات بیش از ظرفیّت کودک
مقایسه‌ کودک و نوجوان با سایر هم‌سالان خود.

برخی راه‌های افزایش دقّت و تمرکز حواس در دانش‌آموزان عبارتند از:

- معلّم باید در دانش‌آموزان، ایجاد انگیزه کند. زیرا نداشتن انگیزه، از علل بی‌دقّتی است.
- خنده باعث آرامش و نیز تمرکز حواس می‌شود و باعث می‌شود که دانش‌آموزان، سریع‌تر یاد بگیرند و بیش‌تر دقّت نمایند.
- نوشتن با قلم، طبیعی‌تر و بهتر از تایپ کردن است؛ بنابراین در تکالیفی که به دانش‌آموز داده می‌شود، این موضوع را حتماً رعایت کنید.
- تصوّرات منفی و خیال‌پردازی‌ها، میزان دقّت کودکان و نوجوانان را کاهش می‌دهد.
- معلّم با طرح سؤال‌های مختلف، بر قدرت تفکّر و افزایش دقّت دانش‌آموزان، نقش به سزایی خواهد داشت. 
- از دانش‌آموزان بخواهید در هنگام خواندن مطالب، زیر آن خط بکشند و یا انگشت خود را زیر کلمات بگذارند و شمرده شمرده بخوانند.
- علاقه داشتن نسبت به یادگیری یک مطلب، سبب افزایش تمرکز می‌شود.

مرکز یادگیری سایت تبیان - تنظیم: مرجان سلیمانیان

افزایش دقت و تمرکز حواس

تهیه لیست و یادداشت برداری کارها و تکالیف مربوطه که توسط معلم ارائه می شود. ...

رهنمودهایی برای هدایت بحث گروهی

مانند هر روش آموزشی، به روش بحث گروهی نیز انقادهایی وارد شده است. از جمله گفته شده است که اگر دانش آموزان آمادگی شرکت در بحث را نداشته باشند ...

آموزش یادگیرنده محور

در نوشتارهای قبل درباره آموزش معلم محور یا آموزش مستقیم و روش های آن توضیح داده شد. ...

مرکز یادگیری...
ما را در سایت مرکز یادگیری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی yadgiri بازدید : 177 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1395 ساعت: 13:17

 

تکنیک مکث سه ثانیه و تاثیر آن بر کاهش استرس

هر ساله دانش آموزان زیادی در کنکور شرکت می کنند. برای کاهش استرس و افزایش کارایی ذهن، در این چند روزه باید نسبت به روزهای گذشته برنامه غذایی متفاوت داشته باشید، اما نه آنقدر که این تفاوت به ضرر شما تمام شود.

ترک کردن برنامه های همیشگی، نداشتن تفریح و استراحت و نخوردن غذای مناسب شاید به نظر شما تاثیر چندانی در نحوه آزمون کنکور نداشته باشد اما نظر متخصصین چیز دیگری است.

آنها برای کاهش استرس و اضطراب در این روزهای آخر، توصیه های عملی فوق العاده ای دارند:
- خوب بخوابید
- زیاد فکر و خیال نکنید
- معتاد نشوید !
- لبنیات بخورید، اگر می توانید
- مرور دروس هم حدی دارد !
- تنظیم ساعت بیولوژیک
- شادابی تان را حفظ کنید
کنکور تمام زندگی نیست و در صورت عدم موفقیت در کنکور، وقت برای جبران آن وجود دارد. پس لطف کنید و فضای خانه را آرام نگهدارید.

تکنیک مکث سه ثانیه را پیشنهاد می کنیم: 

آیا حاضرید برای آرامش و سعادتمندیتان سه ثانیه وقت صرف نمایید؟
- بیایید كمر همت را ببندید و مكث كردن را تمرین كنید. قبل از انجام هر کاری یا عملی، سه ثانیه مكث كنید.
- مثلا تشنه اید و لیوان آبی هم در دست دارید، قبل از آنکه آب را بنوشید سه ثانیه مكث كنید. 
- یا کسی از شما سؤالی می پرسد، سریعا جواب ندهید، سه ثانیه مكث کرده، سپس جواب دهید.
- خیلی خیلی گرسنه اید، قبل از به دهان گذاشتن هر لقمه غذا، سه ثانیه مكث كنید.
- اگر ذهنتان مشغول به فکر کردن در باره موضوعی است، سه ثانیه مكث كنید بعد شروع به درس خواندن كنید.

تکنیک مکث سه ثانیه و تاثیر آن بر کاهش استرس

- این مكث های سه ثانیه باعث افزایش قدرت و صبر شما شده و در نتیجه باعث ماندگاری و افزون شدن انرژی مثبت شما می شود.
- در این كار ممارست بخرج دهید تا اینكه ملكه ذهن شما شده و در حافظه تان ثبت گردد.
- مهم ترین فایده مكث سه ثانیه جلوگیری از بروز خشم و عصبانیت می باشد و به شما ترمزی می دهد كه خودتان را كنترل كنید.

مرکز یادگیری سایت تبیان - تنظیم: مرجان سلیمانیان

تصمیم با شماست

وقتی روان پزشک اتریشی، ویکتور فرانکل، پس از سه سال اسارت در اردوگاه های کار اجباری آلمان نازی آزاد شد، به یک نتیجه ی مهم علمی دست یافت که بعدها یکی از مکاتب روان شناسی به نام ...

چگونه یک دانش آموز کنکوری موفق باشیم؟

یکی از مشکلاتی که دانش آموزان کنکوری با آن مواجه می شوند این است که نمیدانند همزمان با مدرسه و درس های روزانه، چگونه برای کنکور نیز مطالعه کرده و آماده شوند. این مساُله، زمانی مهم تر می شود که بدانیم بر خلاف دانش آموزان، سایر داوطلبان پشت کنکوری...

می خواهم برای کنکور بخوانم

امین به عنوان یک داوطلب پشت کنکوری از تجربه خود می گوید، از اینکه در سال آخر، به جای اینکه از معلم و درس هایی که او می دهد، استفاده کند، وقت خود را در کلاس، صرف بازیگوشی و صحبت با دوستانش می کرد ...

مرکز یادگیری...
ما را در سایت مرکز یادگیری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی yadgiri بازدید : 179 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1395 ساعت: 13:17

تربیم

پیدایش

تربیم هرگز به صورت عنصر آزاد در طبیعت وجود ندارد اما در کانی های زیادی از جمله سیریت، گادولینیت و مونازیت Ce,La,Th,Nd,Y)PO4) که دارای بیش از 03/0% تربیم ،زنوتایم (YPO4) و اوکسنیت Y,Ca,Er,La,Ce,U,Th)Nb,Ta,Ti2O6) که دارای 1% یا بیشتر تربیم می باشند وجود دارد.

تربیم

ترکیبات

ترکیبات تربیم عبارتند از:

  • فلوریدها:

TbF2- TbF3TbF4

  • کلریدها:

TbCl3

  • برمیدها:

TbBr3

  • یدیدها:

TbI3

  • اکسیدها:

TbO2 - Tb2O3

تربیم
  • سولفیدها:

Tb2S3

  • سلنیدها:

Tb2Se3

  • نیتریدها:

TbN

ایزوتوپ ها

تربیم به طور طبیعی دارای یک ایزوتوپ پایدار Tb-159 و 33 رادیوایزوتوپ است که فراوان ترین آن ها تربیم 158 با نیمه عمر 180 سال، تربیم 157 با نیمه عمر 71 سال و تربیم 160 با نیمه عمر 3/72 روز می باشد. مابقی ایزوتوپ های رادیواکتیو آن دارای نیمه عمرهایی کمتر از 907/6 روز هستند که اکثر آن ها نیز نیمه عمری کمتر از 24 ثانیه دارند.

تربیم همچنین 18 حالت متا دارد که پایدارترین آن ها Tb- 156m1) t1/2 4/24 ساعت)، (154m2-Tb(t1/2 7/22 ساعت) و 154m1-Tb) 4/9 ساعت) می باشند.

حالت فروپاشی اولیه قبل از فراوان ترین ایزوتوپ پایدار (تربیم 159) جذب الکترون و حالت اولیه پس از آن فروپاشی منفی بتا است. محصول فروپاشی اولیه قبل از تربیم 159 ایزوتوپ های عنصر Gd(گادولینیم) و محصول اولیه پس از آن ایزوتوپ های عنصر Dy(دیسپروزیم) هستند.

هشدارها

تمامی ترکیبات تربیم را باید شدیداً سمی در نظر گرفت. ترکیبات این عنصر موجب تحریک چشم و پوست می شوند. گرده فلز تربیم خطر انفجار و آتش زایی به همراه دارد.


مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع: پایگاه ملی داده های علوم زمین کشور
تنظیم: مریم فروزان کیا
تربیم(1)

تربیم عنصر شیمیایی است که در جدول تناوبی دارای نشان Tb و عدد اتمی 65 می باشد. ...

ساماریوم(2)

ساماریوم هرگز به صورت آزاد در طبیعت یافت نمی شود اما همانند دیگر عناصر کمیاب خاک شامل کانی های گوناگونی می شود که Monazite, Bastnasite و Samarskite از آن جمله اند. ...

جدول تناوبی عناصر

جدول تناوبی عنصرهای شیمیایی، نمایش جدولی عنصرهای شیمیایی بر پایهٔ عدد اتمی، آرایش الکترونی و ویژگی های شیمیایی آن ها است. ...

مرکز یادگیری...
ما را در سایت مرکز یادگیری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی yadgiri بازدید : 208 تاريخ : سه شنبه 28 ارديبهشت 1395 ساعت: 17:41

هفدهمین جشنواره غذای خیریه رعد

هفدهمین جشنواره غذای خیریه رعد از 29 تا 31 اردیبهشت به مدت 3 شب در ساختمان این مؤسسه خیریه واقع در شهرک غرب برگزار خواهد شد.

بر اساس گزارش روابط عموعی مجتمع رعد؛ با هدف خلق فرصت‌های آموزشی رایگان برای کارآموزان و هنرجویان رعد جشنواره سنتی غذای این مؤسسه خیریه در ایام پایانی ماه بعد از ساعت 17 تا 22 روزهای 29 تا 31 اردیبشهت برگزار می‌شود.

عرضه خوشمزه ‌ترین غذاهای ایرانی و فرنگی با حمایت و همراهی معروف‌ ترین برند‌های صنایع غذایی بخشی از ویژگی‌های جشنواره غذا محسوب می‌شود با ابن وجود غذای خانگی بانوان نیکوکار رعد به تنهایی انگیزه‌ های فراوانی برای بازدید علاقه‌ مندان و نیکوکاران ایجاد می‌کند.

جشنواره غذای رعد فرصتی برای اجتماع رستوران‌های صاحب نام تهرانی است تا با حضور در خیریه رعد علاوه عمل به مسؤولیت اجتماعی از نزدیک با مشتریان جدید آشنا شوند. غذاهای سنتی شهرهای و مناطق مختلف ایران زمین از جمله: شهر تاریخی یزد و غذا‌های اشتها برانگیز گیلان و مازندران و طعم‌ های منحصربه فرد غذاهای خوزستان در همجواری مسالمت‌ آمیز با فست فود‌های مورد علاقه جوانان و نوجوانان تمام سلیقه‌ ها و گروه‌های سنی بازدیدکنندگان را به خود جذب می‌کند.

شایان ذکر است، شرکت‌های صنایع غذایی، رستوران ‌داران و علاقه‌ مندان به رزو غرفه فروش یا حمایت به عنوان حامی مالی جشنواره می توانند جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره 88082266 تماس حاصل نمایند همچنین وب سایت خیریه رعد به نشانی: www.raad-charity.org  آخرین اخبار و اطلاعات این رویداد مردمی را منتشر می‌کند.

مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد واقع در شهرک غرب، فاز 2، خیابان هرمزان، خیابان پیروزان جنوبی، پلاک 74 آماده استقبال از عزیزان نیکوکار با هر عنوان و سمتی در هفدهمین جشنواره غذای خیریه است..

مرکز یادگیری سایت تبیان، تنظیم: مرجان سلیمانیان

سی و یکمین بازارچه نوروزی خیریه رعد

به گزارش روابط عمومی رعد؛ با حضور شهروندان نیکوکار و در جهت حمایت از توان یابان جسمی حرکتی، بازار خیریه رعد به مدت چهار روز ازتاریخ 11 تا 14 اسفند ماه از ساعت 10 صبح تا 10 شب برگزار خواهد ...

آموزش و پرورش باید اولویت سرمایه گذاری فرهنگی کشور باشد

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی گفت: اولویت سرمایه گذاری فرهنگی کشور باید آموزش و پرورش باشد زیرا ظرفیت های فراوانی در زمینه های مختلف در این وزارتخانه وجود دارد.....

سومین حراج آثار هنرهای تجسمی در خیریه رعد

در این حراج 77 اثر تجسمی در قالب تابلوهای نقاشی، مجسمه، عکس و خط نقاشی از هنرمندان سرشناس کشور از جمله: نصراله افجه ای، مهرداد محب علی، فریدون آو، شهریار احمدی، تاها بهبهانی، صادق تبریزی، شهلا حسینی، جلال شباهنگ، عین الدین صادق زاده، علی شیرازی، علی...

مرکز یادگیری...
ما را در سایت مرکز یادگیری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی yadgiri بازدید : 164 تاريخ : سه شنبه 28 ارديبهشت 1395 ساعت: 17:41

تصمیم با شماست

وقتی روان پزشک اتریشی، ویکتور فرانکل، پس از سه سال اسارت در اردوگاه های کار اجباری آلمان نازی آزاد شد، به یک نتیجه مهم علمی دست یافت که بعدها یکی از مکاتب روان شناسی به نام (معنا درمانی) شد. 

او در پی تجربه شخصی و مشاهده زندانیان دیگر، نتیجه گرفت که انسان ها قادر هستند هر رنج و مشقتی را تحمل کنند. مادام که در آن رنج و مشقت (حکمت) خاصی را درک کنند. 
به عنوان مثال، اگر دو برادر همسان را به مدت سه سال هر روز به بدترین شکل کتک بزنند و به اولی بگویند که کتک خوردنش جزئی از یک تمرین ورزشی است و به دومی هیچ دلیلی برای کتک خوردنش ارائه ندهند، بردار اول بعد از سه سال به روزشکاری قوی با اعتماد به نفسی بالا، و به برادر دوم به انسانی حقیر و سرشار از عقده ها و کینه ها تبدیل می شود. 

کتک خوردن و رنج برای هر دو یکسان است، اما تفاوت در حکمتی است که می تواند به رنج کشیدن (معنا) بخشد. یکی به امید روزهای بهتر رنج می کشد و دیگری با هر ضربه، خردتر و حقیرتر می شود. 
در واقع این که چگونه با سختی ها و مشقت های زندگی کنار بیایم و به آن ها واکنش نشان دهیم، بسیار مهم است. 

می توانیم تصمیم بگیریم به سختی ها و مصائب اجتناب ناپذیر زندگی از منظر (معنا و حکمت) نگاه کنیم. تا در پس هر ضربه ی روحی و هر لطمه ی جسمی، تنومند تر، مقاوم تر و آگاه تر بیرون بیاییم. یا اینکه تصمیم بگیریم در بهترین حالت، یک (قربانی منفعل) با حیاتی پر از غم باشیم.

مرکز یادگیری سایت تبیان، تنظیم: مرجان سلیمانیان

منبع: پیک سنجش

کنکور، موفق نشوم چه می شود!

سارا معتقد است یکی از اشتباهاتی که باعث شد او با وجود تلاش و مطالعه بسیار نتواند نتیجه خوبی در کنکور سال قبل به دست بیاورد، این است که از اهمیت دوره جمع بندی و مرور در خرداد ماه غافل شد. ...

می خواهم برای کنکور بخوانم

امین به عنوان یک داوطلب پشت کنکوری از تجربه خود می گوید، از اینکه در سال آخر، به جای اینکه از معلم و درس هایی که او می دهد، استفاده کند، وقت خود را در کلاس، صرف بازیگوشی و صحبت با دوستانش می کرد ...

گنج های گران بها و بازار مکاره کنکور

در هر کاری و هر تصمیمی که می گیریم، امید از مهم ترین عوامل پیشرفت و رسیدن به هدف است...

مرکز یادگیری...
ما را در سایت مرکز یادگیری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی yadgiri بازدید : 179 تاريخ : سه شنبه 28 ارديبهشت 1395 ساعت: 17:41

کربن فعال (activated carbon)

کربن فعال(Activated carbon) یا کربن اکتیو به گروهی از مواد کربنی با پوکی و سطح داخلی بالا اطلاق می شود که به دلیل مساحت داخلی قابل توجه، ساختار پوک و منفذی، ظرفیت جذب بالا، قابلیت فعال سازی مجدد سطح و همچنین قیمت پائین در مقایسه با جاذب های غیر آلی مانند زئولیتیک، مادهٔ منحصربه فردی می باشند. کاربرد مهم و قابل اهمیت آن ها در جداسازی بو، رنگ، مزه های غیر دلخواه از آب در عملیات های خانگی و صنعتی، بازیافت حلال، تصفیه هوا به ویژه در رستوران ها، صنایع غذائی و شیمیائی می باشد.

کربن فعال از پیرولیز موادکربنی از قبیل چوب، زغال سنگ ، هسته یا پوسته میوه ها مانند پوسته نارگیل حاصل می گردد و در مراحل بعدی تحت عملیات فعال سازی قرار می گیرد. پیرولیز موادکربنی، بدون حضور هوا، باعث تخریب مولکول های غیرآلی می شود که یک ماده پودری کربنی از آن ایجاد خواهد شد.

جسم تولیدشده دارای سطح ویژه و تخلخل بالایی می باشد.

سه فرایند اصلی برای فعال سازی کربن در نظر گرفته می شود:

1- فعال سازی با بخار

2- فعال سازی با دی اکسید کربن

 3- فعال سازی شیمیایی

در میان سه روش بالا فعال سازی با بخار بهترین گزینه به لحاظ زیست محیطی و اقتصادی است درحالی که فعال سازی شیمیایی بیشترین سطح و تخلخل را حاصل می کند.

مرکز یادگیری سایت تبیان، تنظیم: مرجان سلیمانیان

تصفیه آب

آب دریاچه ها، رودخانه ها و باتلاق ها اغلب شامل ناخالصی هایی است که باعث می شوند آب از لحاظ شکل ظاهری و بو حالت بدی به خود بگیرد. همچنین ممکن است آب شامل باکتری ها و سایر موجودات ریز زنده دیگری باشد که باعث بیماری می شوند. به همین دلیل این آبها قبل از استف

آب سخت

آبی که در طبیعت وجود دارد تقریبا همیشه ناخالص می باشد. زیرا که اغلب دارای گچ، آهک، نمک طعام، ترکیبات منیزیم، آهن، اکسیژن و ازت، انیدرید کربنیک، ترکیبات آلی و... است. مقدار این اجسام در آب های مختلف متفاوت می باشد. در اینجا به اطلاعاتی پیرامون آب سخت خواهی

فیلتر هوا

سیستم سوخت رسانی خودرو از هر مدل که باشد، در نهایت ضرورت دارد که سوخت با هوا مخلوط گردد. بنابراین در تمامی سیستم ها نیاز به مقداری هوا داریم که همراه سوخت وارد سیلندرهای موتور گردد....

مرکز یادگیری...
ما را در سایت مرکز یادگیری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی yadgiri بازدید : 147 تاريخ : يکشنبه 26 ارديبهشت 1395 ساعت: 13:48

گادولینیم

پیدایش

گادولینیم هرگز در طبیعت به صورت آزاد وجود ندارد اما در بسیاری از کانی ها از قبیل گادولینیت، مونازیت و باستنازیت یافت می شود. این عنصر را امروزه با روش جا به جایی یونی و جداسازی از حلال یا با کاهش فلورید بی آب آن توسط کلسیم فلزی تهیه می کنند.

ترکیبات

ترکیبات گادولینیم عبارتند از:

  • فلوریدها

( GdF3)

  • کلریدها

( GdCl3 6H2O- GdCl3)

  • برمیدها

( GdBr3)

  • یدیدها

( GdI2)

(GdI3)

گادولینیم
  • اکسیدها

( Gd2O3)

  • سولفیدها

( Gd2S3)

  • سلنیدها

( GdSe)

  • تلوریدها

( Gd2Te3)

  • نیتریدها

( GdN)

ایزوتوپ ها

گادولینیم به طور طبیعی دارای 5 ایزوتوپ پایدار: گادولینیم 154، گادولینیم 155، گادولینیم 156، گادولینیم 157 و گادولینیم 158 و دو رادیوایزوتوپ: گادولینیم 152 و گادولینیم 160 می باشد که گادولینیم 158 فراوان ترین آن ها است ( فراوانی طبیعی 84/24 درصد). 30 رادیوایزوتوپ که پایدارترین آن ها گادولینیم 160 با نیمه عمر21+E3/1 سال، گادولینیم 152 با نیمه عمر 14+E08/1 سال و گادولینیم 150 با نیمه عمر 6+E79/1 سال هستند شناسایی شده است.

مابقی ایزوتوپ های آن دارای نیمه عمری کمتر از 7/74 سال هستند که اکثر آن ها نیز نیمه عمرهایی کمتر از 6/24 ثانیه می باشند. همچنین این عنصر دارای 4 meta states است که پایدارترین آن ها گادولینیم m143) t1/2 110 ثانیه)، گادولینیم m145) t1/2 85 ثانیه) و گادولینیم m 141) t1/2 5/24)

حالت فروپاشی اولیه قبل از فراوان ترین ایزوتوپ پایدار (گادولینیم 158) جذب الکترون است و حالت اولیه پس از آن فروپاشی منفی بتا است. محصولات فروپاشی اولیه قبل از گادولینیم 158 ایزوتوپ های عنصر Eu (اروپیم) است و محصولات اولیه پس از آن ایزوتوپ های عنصر Tb( تربیم) هستند.

گادولینیم

هشدارها

ترکیبات گادولینیم مثل سایر لانتانیدها دارای میزان مسمومیت زایی بین ضعیف تا متوسط هستند؛ اگرچه مسمومیت زایی آن ها به تفصیل مشخص نشده است.


مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع: پایگاه ملی داده های علوم زمین کشور
تنظیم: مریم فروزان کیا
گادولینیم(1)

گادولینیم عنصر شیمیایی است که در جدول تناوبی دارای نشان Gd و عدد اتمی 64 می باشد. ...

جدول تناوبی عناصر

جدول تناوبی عنصرهای شیمیایی، نمایش جدولی عنصرهای شیمیایی بر پایهٔ عدد اتمی، آرایش الکترونی و ویژگی های شیمیایی آن ها است. ...

ساماریوم(2)

ساماریوم هرگز به صورت آزاد در طبیعت یافت نمی شود اما همانند دیگر عناصر کمیاب خاک شامل کانی های گوناگونی می شود که Monazite, Bastnasite و Samarskite از آن جمله اند. ...

مرکز یادگیری...
ما را در سایت مرکز یادگیری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی yadgiri بازدید : 135 تاريخ : يکشنبه 26 ارديبهشت 1395 ساعت: 13:48

همه می دانند که قلب یک عضو حیاتی است و هیچ کس بدون آن قادر به زندگی نیست. با این حال، وقتی به سراغ آن می روید، متوجه می شوید که قلب فقط یک پمپ است؛ یک عضو مهم و پیچیده، اما همچنان فقط یک پمپ است که خون را به تمامی اندام های بدن پمپاژ می کند.

قلب

در این آموزش تعاملی دانش آموزان به خوبی با نحوه انقباض دهلیزی، انقباض بطنی و انبساط کامل قلب آشنا خواهند شد.

شرح آموزش تعاملی

همان طور که در تصویر زیر مشاهده می نمایید ابتدا نمایی از این آموزش تعاملی را پیش رو داریم که بخش های مختلف آن با سه فلش قرمز رنگ، آبی رنگ و سبز رنگ مشخص شده است.

فلش قرمز رنگ: با کلیک بر روی دکمه دایره ایی شکل می توانید روند پمپاژ را متوقف و یا به حرکت در آورید.

فلش آبی رنگ: در این بخش شما می توانید میزان زمان سرعت پمپاژ خون را در دو زمان طپش معمولی و یا طپش با دور کند مشاهده نمایید.

فلش سبز رنگ: با کلیک بر روی هر دو دکمه دایره ایی شکل می توانید سرعت طپش قلب را با دور معمولی و یا کند انتخاب نمایید.

حال در این قسمت توجه شما را به این آموزش تعاملی جلب می نماییم. خوب دقت کنید که در زمان طپش قلب به صورت معمولی و یا کند، انقباضات دهلیزی و بطنی و همچنین انبساط کامل قلب به چه صورت اتفاق می افتد.

جهت دانلود محتوای آموزشی کلیک نمایید.

مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه و تنظیم: مریم فروزان کیا

گردش خون

در این آموزش تعاملی دانش آموزان به خوبی با مفهوم گردش خون در قلب و ... آشنا خواهند شد. ...

پرده دیافراگم

در این آموزش تعاملی دانش آموزان به خوبی با عملکرد پرده دیافراگم، شش ها و رابطه آن ها با یکدیگر آشنا خواهند شد. ...

پیوند قلب

پیوند قلب روشی شناخته شده است كه حتی با وجود پیشرفت های مختلفی كه در تكنیك های جراحی قلب ایجاد شده، هنوز بهترین روش در درمان نارسایی قلبی پیشرفته پیوند قلب است. ...

مرکز یادگیری...
ما را در سایت مرکز یادگیری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی yadgiri بازدید : 342 تاريخ : يکشنبه 26 ارديبهشت 1395 ساعت: 13:48

کوشش برای یادگیری، در مقابل کوشش برای نمره

در نوشتار گذشته به جوانب مثبت و منفی نمره های بالا و نمره های پایین اشاره کردیم. هم چنین به لزوم ارائه ی بازخورد و انتقاد سازنده درباره اشتباهات امتحانی و درسی دانش آموزان پرداخته شد.

یکی از عوارض نامطلوب نظام نمره گذاری این است که یادگیرندگان به جای کوشش برای یادگیری، درجهت کسب نمره تشویق می شوند برای جلوگیری از این مشکل، معلمان باید سعی کنند تا دانش آموزان ضمن کوشش برای کسب نمره، در جهت کسب یادگیری هم تلاش کنند. یکی از دلایلی که نمره بر یادگیری ترجیح داده می شود، سطح پایین آزمون های بعضی از معلمان و روش های غلط نمره گذاری آن ها است.

اگر نمرات بر اساس آزمون هایی که بر حفظ جزئیات کم اهیت درس تاکید می کنند تعیین شوند، دانش آموزن تشویق می شوند تا صرفا برای گذراندن امتحانات و کسب نمرات مطالب را طوطی وار در حافظه خود انباشه نمایند و بلافاصله پس از امتحان آن ها رافراموش می کنند.

واقعیتی که باید به آن اشاره کنیم این است که غالبا سنجش و ارزشیابی تعیین کننده فعالیت های یادگیری دانش آموزان است. وقتی که دانش آموز یک کلاس از پیش می داند که امتحان آن ها به صورت چهار گزینه ای (تستی) برگزار خواهد شد، هنگام مطالعه و یادگیری درس، در جهت پیدا کردن و به یاد سپردن مطالب جرئی و پراکنده درس تلاش خواهد کرد و به مسائل کلی و ساختاری توجه زیادی نخواهد کرد. در مقابل، دانش آموزانی که خود را برای شرکت در یک امتحان تشریحی آماده می کنند، به اطلاعات پراکنده درس اهمیت چندانی نمی دهند و بیشتر سعی می کنند تا مسال کلی و استنباطی را یاد بگیرند.

پژوهش ها نشان داده است که استفاده از امتحانات تشریحی، دانش آموزان را به رویکرد عمقی مطالعه و استفاده از امتحانات چندگزینه ای آن ها را به رویکرد سطحی مطالعه سوق می دهد.

کوشش برای یادگیری، در مقابل کوشش برای نمره

بنابراین بهتر است که معلمان در سنجش عملکرد دانش آموزان خود سوال هایی را طراحی کند که درک و فهم، قضاوت و تفکر انتقادی دانش آموزان را برانگیزاند تا آن ها از این طریق، به درک مفاهیم و مطالب به طور عمقی بپردازند. علاوه بر آزمون های معمولی، بهتر است معلمان تکالیفی به دانش آموزان بدهند که نیاز به فعالیت های سطح بالای ذهنی و تفکر و تعمق داشته باشند و از آن ها بخواهند که این فعالیت ها را به خاطر یادگیری انجام دهند.

در انجام این کارها، می توان با دادن بازخوردهای مثبت و سازنده یادگیرندگان را به ادامه کار تشویق کرد. نمونه هایی از این تکلیف عبارتند از: گردآوری نمونه های مختلف سنگ ها و گیاهان، انجام پروژه های تحقیقی و کتابخانه ای، نقد و بررسی آثار ادبی، سرودن شعر، نوشتن قصه و داستان، یادگیری اکتشافی و...

اگر صرفا حجم بزرگی از اطلاعات سطح پایین را آزمون کنید، ممکن است دانش آموزان را به انتخاب بین یادگیری پیچیده و نمره خوب مجبور سازید. اما وقتی که نمره یادگیری معنی دار را منعکس می کند، کوشش برای کسب نمره و کوشش برای یادگیری یک چیز می شوند.

از طرفی باید به یکی از جوانب منفی نمره گذاری اشاره کرد، نمره موجب دلسردی بعضی از دانش آموزان به ویژه آنان که نمره های پایین می گیرند می شود، ولی در عوض همکاری و رقابت بین دانش آموزان را افزایش می دهد. سازشکاری را ترغیب و خلاقیت را سرکوب می کند. دانش آموزان را وادار می کند که صرفا مطالبی را یاد بگیرند که در آزمون می آید.

با وجود همه ی این مشکلات در نظام نمره گذاری، نمره تاثیر مثبت هم دارد که نباید از آن چشم پوشی کرد. شاید مهم ترین دلیل استفاده از نمره این است که نمرات سطح عملکرد دانش آموزان به خصوص در مقاطع بالاتر را ارتقا می دهند.

مرکز یادگیری سایت تبیان، تهیه: نسیم گوهری

 تنظیم: مرجان سلیمانیان

چگونه فرزندم را به مدرسه علاقه مند كنم؟

با پایان شهریورماه و نزدیک شدن فصل هزار رنگ، دانش آموزانی هستند كه دوست ندارند پاییز از راه برسد. آن ها علاقه ای نسبت به رفتن مدرسه ندارند و لحظه لحظه ی روزهای پایانی تابستان را با بی میلی می گذرانند!

فراغت یا بطالت!

از آنجایی که در تعریف اوقات فراغت به علاقه و استعداد فرد اشاره می‌شود برای پر کردن اوقات فراغت فرزندان باید به علاقه آنان توجه کرد تا با اجبار به رشته‌ای سوق داده نشوند. بهتر است فرد در این اوقات با خیالی آسوده و با علاقه و میل خود فعالیتی را انتخاب کند .

فراغت یعنی ...

اوقات فراغت به معنای بیکاری نیست. چون در اوقات بیکاری فرد کاری برای انجام دادن ندارد ولی در اوقات فراغت کارهای متعددی می‌تواند داشته باشد که تفاوت آن با اوقات دیگر که در آن‌ها نیز به انجام کار و فعالیت مشغول است در هدف این کار‌هاست. ...

مرکز یادگیری...
ما را در سایت مرکز یادگیری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی yadgiri بازدید : 133 تاريخ : پنجشنبه 23 ارديبهشت 1395 ساعت: 19:02

روش های آموزش مستقیم مستقل از معلم

علاوه بر روش های آموزش مستقیمی که در آن ها فعالیت اصلی آموزش به عهده معلم است، چند روش آموزش مستقیم وجود دارند که بدون دخالت مستقیم معلم اجرا می شوند، اما از لحاظ مبانی نظری و پایه های تجربی از اندیشه های زیربنایی آموزش مستقیم پیروی می کنند. روش آموزش برنامه ای یکی از این روش هاست.

آموزش برنامه ای
نوعی برنامه خودآموز که به طور انفرادی به وسیله دانش آموزان مورد استفاده قرار می گیرد و در آن هر فرد با سرعت متناسب با توانایی خودش به یادگیری می پردازد.

آموزش برنامه ای بر مبنای اصول یادگیری زیر بنا شده است:
1- ارائه ی مطالب در گام ها یا مراحل کوچک: در برنامه ی آموزشی، موضوع یادگیری یا مطالب آموزشی به بخش های کوچکی تقسیم می شود و دانش آموز هربار مقدار اندکی از آن چه که قرار است یاد بگیرد را دریافت می کند و به تدریج از یک مرحله به مرحله بعدی پیش می رود.

2- پاسخ دهی فعال: در آموزش برنامه ای از یادگیرنده خواسته می شود تا در تمامی مراحل یادگیری به طور فعال درگیر شود. مثلا سوالی را جواب دهد، شکلی رسم کند یا مسئله ای را حل نماید.

3- تقویت فوری از راه دریافت بازخورد: در آموزش برنامه ای، پاسخ مطلوب یادگیرنده بلافاصله تقویت می شود. این تقویت از راه آگاه کردن یادگیرنده از نتیجه ی پاسخی که داده است یعنی از راه بازخورد انجام می شود.

4- سرعت شخصی دانش آموز در جریان یادگیری: آموزش برنامه ای یک روش آموزش فردی است. از این رو یادگیرندگان مختلف مجبور نیستند پا به پای هم حرکت کنند، بلکه هرکس مطابق با توانایی و با سرعت مناسب خودش به پیش می رود.

روش های آموزش مستقیم مستقل از معلم

آموزش براساس رایانه
زمانی که از رایانه برای ارائه مواد برنامه ی آموزشی استفاده می شود به آن آموزش بر اساس رایانه یا آموزش به کمک رایانه می گویند. دانش آموزان می توانند به کمک رایانه، با سرعت شخصی خود مهارت ها و کاربردهای ویژه ای را بیاموزند. این یادگیری که به صورت انفرادی صورت می پذیرد، مستلزم پاسخ دهی آشکار و درگیری فعال با مواد یادگیری است.

آموزش بر اساس رایانه بسیار انعطاف پذیر است و به کمک آن می توان اهداف سطوح مختلف  را آموزش داد. بعضی از برنامه های رایانه ای دانش آموزان را تشویق می کنند که از خود داستان بسازند و آن ها را خلاق و درگیر در حل مسئله می کنند.

این روش برای یادگیری مهارت های خاص ( مانند چگونگی استفاده از ماشین حساب یا نحوه محاسبه ضریب همبستگی) و نیز آموزش جبرانی و آموزش اضافی بسیار ارزشمند است. اگر برنامه ها و نرم افزارهای رایانه ای درست تهیه شوند، و براساس اصول صحیح یادگیری و آموزش استوار باشند، به پیشرفت دانش آموزان کمک زیادی می کنند.

آموزش به کمک کامپیوتر اگر به عنوان مکمل آموزش کلاسی به کار رود، اثر بخش تر از زمانی است که به جای آموزش کامل کلاسی مورد استفاده قرار بگیرد. این روش هم پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را افزایش می دهد و هم در آن ها نگرش مثبت تری نسبت به فعالیت های آموزشگاهی ایجاد می کند. بنابراین امروزه شاهد هوشمند سازی مدارس و گسترش استفاده بیشتر از رایانه در کلاس ها و تدریس هستیم.

مخالفان روش استفاده از رایانه معتقدند که این روش آموزش حقیقی را نشان نمی دهد. زیرا در آن نقش معلم به حداقل می رسد. در این روش موقعیت های آموزشی سرد، مکانیکی و غیر انسانی هستند، زیرا در این روش تعامل حیاتی و خودجوش رو در روی معلم و دانش آموزان و بین دانش آموزان با یکدیگر وجود ندارد.

اما باید توجه داشت که استفاده افراطی از رایانه در آموزش درست نیست. آموزش موفقیت آمیز و توانایی یک معلم زنده در ایجاد یک فضای احساسی وابسته است. یعنی معلمی که ایجاد علاقه کند، انتظار بیافریند، هیجان برانگیزد، کنش و واکنش های دانش آموزان را هدایت کند و ارتباط های کلامی و غیرکلامی آن ها را درک نماید. بنابراین باید دانست که رسانه های آموزشی به خودی خود در افزایش یادگیری دانش آموزان به اندازه معلم تاثیر ندارند. بلکه استفاده از آن ها به عنوان مکمل می تواند در افزایش یادگیری تاثیر گذار باشد.

مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: نسیم گوهری

تنظیم: مرجان سلیمانیان

انتخاب مدرسه، معیارهای اساسی کدامند؟(۱)

بعضی ها فقط می خواهند مدرسه نزدیک به خانه شان باشد و موضوع دیگری برایشان مطرح نیست، اما گروهی هم هستند که تا از چند و چون فعالیت های آموزشی و تربیتی معلم ها و مربیان سر درنیاورند، دلشان آرام نمی گیرد. ...

والدین مراقب کامپیوتر بچه ها باشید!

چیدمان کامپیوتر باید در معرض دید والدین قرار گیرد تا به طور غیرمستقیم و در عین حال با آزادی کودک کنترل شود. ...

چه کلاسی برای چه سنی؟! (۲)

ر مطلب قبل نظر دو روانشناس را در خصوص سن مناسب برای شروع کلاس های آموزشی مرور کردیم، در ادامه نظر دکتر مصطفی تبریزی را در این باره مطالعه می کنید...

مرکز یادگیری...
ما را در سایت مرکز یادگیری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی yadgiri بازدید : 159 تاريخ : پنجشنبه 23 ارديبهشت 1395 ساعت: 19:02

اروپیم

ترکیبات

ترکیبات اروپیم عبارتند از:

  • فلوریدها

EuF2

EuF3

  • کلریدها

EuCl2

EuCl3

  • برمیدها

EuBr2

EuBr

  • یدیدها

EuI2

EuI3

اروپیم
  • اکسیدها

Eu2O3

Eu3o4

  • سولفیدها

EuS

  • سلنیدها

EuSe

  • تلوریدها

EuTe

  • نیتریدها

EuN

ایزوتوپ ها

اروپیم به طور طبیعی دارای دو ایزوتوپ پایدار Eu-151 و Eu-153 است که ایزوتوپ 153 فراوان تر است (فراوانی طبیعی 2/52%). یون عنصر 35 رادیوایزوتوپ دارد که پایدار ترین آن ها Eu-150 با نیمه عمر 9/36 سال ، Eu-152 با نیمه عمر 516/13 سال و Eu-154 با نیمه عمر593/8 سال هستند.

کلیه ایزوتوپ های رادیواکتیو باقی مانده نیم ه عمری کمتر از 7612/4سال بوده که نیمه عمر اکثر آن ها کمتر از 2/12 ثانیه می باشد.

همچنین اروپیم دارای 8 حالت برانگیختگی است که پایدارترین آن ها Eu-150m)t 8/12 ساعت)،Eu-151m1)t3116/9ساعت)  و Eu-152m2)t 96 دقیقه) می باشد.

حالت فروپاشی اصلی قبل از فراوان ترین ایزوتوپ پایدار Eu-153- الکترون گیری و حالت اصلی بعد از آن فروپاشی کاهش بتا می باشد. محصول فروپاشی اصلی قبل از Eu-153، ایزوتوپ های عنصر Sm ( سامریم) و محصول اصلی بعد ایزوتوپ های عنصرGd( گادولینیم) می باشد.

هشدارها

همه ترکیبات اروپیم را باید بسیار سمی در نظر گرفت؛ گرد این فلز از نظر انفجار و آتش زایی خطرناک است. اروپیم نقش بیولوژیک شناخته شده ای ندارد.


مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع: پایگاه ملی داده های علوم زمین کشور
تنظیم: مریم فروزان کیا
اروپیم(1)

اروپیم عنصر شیمیایی است که در جدول تناوبی با نشان Eu و عدد اتمی 63 قرار دارد. ...

پرومتیوم(2)

پرومتیوم به صورت طبیعی در زمین به وجود نمی آید اما در طیف ستاره HR465 در Andromeda شناخته شده است. ...

جدول تناوبی عناصر

جدول تناوبی به شکلی که امروزه در دسترس می باشد، از ابتدا به این صورت نبوده و طی سال های بسیاری گسترش یافته است. گرچه منابع، دیمتری مندلیف را اولین دانشمندی معرفی کردند که عناصر را بر اساس وزن اتمی شان به صورت جدول مرتب کرد اما تا قبل از آنچه مندلیف ارای

مرکز یادگیری...
ما را در سایت مرکز یادگیری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی yadgiri بازدید : 183 تاريخ : پنجشنبه 23 ارديبهشت 1395 ساعت: 19:02

نرم افزاری برای فیلم برداری از صفحه نمایش

محتوای آموزشی
فرایندی است مستمر كه به صورت مجموعه ای، مفاهیم متشكل و كلی و مجموعه نیازهای، آموزشی را براساس تدبیری راهبردی و موضوعی هدایت می كند و شامل كلیه نیازهای آموزشی جامعه اعم از نیازهای فردی و اجتماعی و همچنین اولویت ها و مقاصد و اهداف براساس سیاست ها و خط مشی های مورد نظر، اطلاعات و دانش مطابق با نیازها، وسایل و ابزارهای لازم برای تحقق اهداف می باشد.
 
برای تولید محتوای الکترونیکی از یک سری نرم افزار استفاده می کنیم که نرم افزار فیلم برداری از صفحه نمایش یکی از آن ها می باشد.

ZD Soft Screen Recorder 9.2 یک برنامه نرم افزاری ضبط صفحه نمایش با کارایی بالا می باشد که همانند یک دوربین فیلم برداری واقعی تمامی رخداد های صورت گرفته بر روی صفحه نمایش را ثبت می کند. دوربین های واقعی قادر هستند تا موضوعات بسیار زیادی را در جهان پیرامون ثبت کنند همچنین اتفاقات صورت گرفته در صفحه نمایش کامپیوتر را، اما ZD Soft Screen Recorder تنها قادر است تا اتفاقات رخ داده در صفحه نمایش کامپیوتر را ثبت کند اما بسیار بهتر از دوربین های فیلم برداری واقعی.

قابلیت های نرم افزار ZD Soft Screen Recorder:

  • مراحل ساده تنظیم ناحیه فیلم برداری
  • فشرده سازی همزمان با فیلم برداری جهت فیلم برداری طولانی
  • ضبط صفحه نمایش به صورت صاف و بدون کند شدن کامپیوتر
  • قابلیت تعیین برنامه زمان بندی جهت شروع و پایان فیلم برداری
  • هماهنگ سازی کامل صوتی و تصویری
  • قابلیت ضبط صفحه نمایش چند مانیتوره
  • قابلیت ثبت صداها از چند منبع مختلف به صورت همزمان
  • قابلیت گرفتن عکس با استفاده از کلید های میانبر
  • پشتیبانی از فرمت های ویدئویی AVI و WMV به عنوان خروجی برنامه
  • امکان ضبط منابع چندگانه صوتی در یک زمان
  • قابلیت گرفتن اپنجیال، DirectDraw، Direct3D 8/9/10/11 محتوای ارائه شده روی صفحه نمایش
  • قابلیت فیلم برداری از چند صفحه نمایش
  • قابلیت فیلم برداری از محیط بازی ها
  • قابلیت نشان دادن شماره FPS بر روی صفحه بازی PC

و ...

اگر در این زمینه به اطلاعات بیشتر و یا راهنمایی مشاوران نیاز دارید، کارشناسان ما در بخش مشاوره پاسخگوی شما هستند.

مرکز یادگیری سایت تبیان - فرآورنده و تنظیم: علی سرمدی

دانلود نرم افزار Apowersoft Screen Recording Suite 4.1.0

نرم افزاری کاربردی از شرکت Apowersoft برای فیلمبرداری از صفحه دسکتاپ رایانه می باشد که ...

دانلود نرم افزار mp3DirectCut 2.22

mp3DirectCut 2.22 ابزاری کاربردی برای ویرایش سریع فایل های صوتی MP3 می باشد که ...

Mp3tag 2.75 ویرایشگر حرفه ای تگ فایلهای صوتی

برای تولید محتوای الکترونیکی از یک سری نرم افزار استفاده می کنیم که نرم افزار ساخت و ادیت صدا یکی از آن ها می باشد. ...

مرکز یادگیری...
ما را در سایت مرکز یادگیری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی yadgiri بازدید : 177 تاريخ : چهارشنبه 22 ارديبهشت 1395 ساعت: 5:42

چگونه لغات در مغز ما ذخیره می شود؟

اغلب فرهنگ های لغت انگلیسی کلمات را به ترتیب حروف الفبا لیست می کنند، اما چگونه لغات در مغز ما ذخیره می شود؟ فهمیدن این موضوع بسیار غیر منتظره است، چون می توان از فعالیت مغز یک فرد فکر او را خواند!

اگرچه دانشمندان علوم اعصاب می توانند این کار را در حدی بسیار محدود انجام دهند، اما شناخت سیستم بایگانی داخلی مغز برای کلمات و مفاهیم ٓ گامی مهم به سوی دقیق خواندن افکار یک فرد- همچنان تیره مانده است.

حالا جک گلانت در دانشگاه کالیفرنیا- برکلی و تیمش سیستم معنایی مغز انسان را مرتب کردند. این نقشه نشان می دهد که ما کلمات را بر اساس معنای عمیق آن ها، در زیر مجموعه مبتنی بر اعداد، مکان ها و دیگر موضوعات مشترک سازماندهی می کنیم.

چگونه لغات در مغز ما ذخیره می شود؟

مطالعات قبلی خواندن ذهن نشان داده اند که قسمت های خاصی از مغز به کلمات خاص پاسخ می دهند. تیم آزمایشی گلنت دریافته بودند که مغز اطلاعات بصری را با مقوله های معنی دار مانند حیوانات یا ساختمان ها طبقه بندی می کند. در آخرین آزمایش، این تیم درصدد بودند تا اگر می توانستند یک نقشه کامل معنایی در قشر مغز، لایه بیرونی از ماده خاکستری ارائه دهند.

زمان داستان

برای انجام این کار، از هفت نفر خواستند تا دو ساعت به یک شوی رادیویی گوش دهند، که برای افراد داستان می گوید. وقتی این اتفاق افتاد، آن ها از یک اف.ام.آر.آی برای ثبت تغییرات در سطوح اکسیژن خون در مغز که نشانه ای از فعالیت عصبی است، استفاده کردند. سپس این تیم معانی کلمات در نمایش را علیه فعالیت در زیر بخش کوچکی از مغز مقایسه کردند. آن ها ۱۲ دسته کلمات را شناسایی کردند- مفاهیمی مانند زمان، مکان، ارتباطات احساسی یا اجتماعی- که به نظر می رسید بیش از ۱۰۰ ناحیه در مناطق مختلف مغز را فعال کردند.

سایر گروه ها شامل کلمات بصری (برای مثال زرد)، مفاهیم کاری (جلسات)، کلمات لمسی (انگشت) ایده های انتزاعی (طبیعت) میباشند. سپس این تیم از نرم افزاری برای ترسیم خوشه بندی داده های مغز شش نفر در یک نقشه مغزی که در تصویر بالا نشان داده شده، استفاده کردند. این نمودار یک الگوی پیچیده از فعالیت مغزی در ۱۰۰ منطقه است که هر دو نیمکره مغز را پوشش می دهد. این امر بسیار شگفت انگیزی است چون عموما سمت چپ مغز مسئول زبان است.

این نقشه نشان می دهد که الگوهای معنی کلمات بین مغز افراد مختلف سازگار است، اما این تیم می گوید که ممکن است به خاطر مطالعه تعداد کمی از افراد با فرهنگ تربیت و آموزش، چنین مشابه باشند. با نقشه ای مثل این، همچنین این تیم ممکن است تا یک رمزگشای زبان بسازد، دستگاهی که تنها با استفاده از داده های FMRI می تواند پی ببرد که فرد چه می شنود یا چه می گوید.

ریچارد وایز عصب شناس در کالج امپریال لندن می گوید، دانشمندان مدت ها گمان می کردند که کلمات به ابری از معانی در مغز، سازمان می یابند. نتایج واقعا کسی را متعجب نکرد. اما با مطالعه افراد هنگام گوش دادن به داستان رادیویی، نسبت به کلمات یا جملات مجزا، این تیم تصویر مفیدی از چگونگی پاسخ مغز به این نوع زبانی که ما هر روز می شنویم، جمع آوری کرد.

این نقشه به ما در درک نقصان زبان در بیماری های آلزایمر یا آفازیا کمک می کند، شرایطی که می تواند شامل استفاده از کلمات یا صداهای اشتباه در سخنرانی ها باشد. کران می گوید:« ما برای مغزهایی در تلاشیم که خوب کار نمی کنند و آسیب دیده هستند. این مقاله به ما می گوید که مغزی عادی چگونه است.

مرکز یادگیری سایت تبیان، تنظیم: مرجان سلیمانیان

يادگيري مبتني بر مغز2

نقش بخش های مختلف مغز در یادگیری و...

یادگیری مبتنی بر مغز

علوم بنیادی اعصاب (عصب شناسی و رفتارشناسی مغز و سلسله اعصاب)، از جمله دانش های پیچیده ای است که به تدریج و آرام- آرام وارد عرصه های زندگی می‌شود. امروزه کاربردهای عصب شناسی در علوم تربیتی و آموزش و پرورش، گسترده تر از سایر زمینه‌ها نمود یافته است....

مهارت های پرسش در کلاس درس (1)

پرسش نقش مهمی در یادگیری و رشد بازی می کند؛ لذا معلمان به این امر از بدو ورود دانش آموزان در مدرسه جهت یادگیری موثر استفاده می کنند. ...

مرکز یادگیری...
ما را در سایت مرکز یادگیری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی yadgiri بازدید : 126 تاريخ : چهارشنبه 22 ارديبهشت 1395 ساعت: 5:42

اروپیم عنصر شیمیایی است که در جدول تناوبی با نشان Eu و عدد اتمی 63 قرار دارد.

اروپیم

خصوصیات قابل توجه

اروپیم واکنش پذیرترین عنصر خاکی کمیاب است؛ در هوا به سرعت اکسید شده و از نظر واکنش با آب مانند کلسیم است. اروپیم مثل سایر عناصر خاکی کمیاب( به جز لانتانیم) در هوا تقریباً بین °150تا °180 محترق می شود. این عنصر به سختی سرب بوده و تا اندازه زیادی چکش خوار است.

اروپیم

کاربردها

اگرچه اروپیم برای ساخت لیزرها به برخی از پلاستیک ها افزوده می شود، هیچ کاربرد تجاری برای فلز اروپیم وجود ندارد. همچنین به علت توانایی آن در جذب نوترون استفاده از آن در رآکتورهای اتمی در دست بررسی است. اکسید اروپیم (Eu2O3) در تلویزیون به عنوان فسفر قرمز(ماده فروزنده قرمز) و فسفرهای با پایه ایتریم کاربرد وسیعی دارد.

اروپیم

تاریخچه

اروپیم برای اولین باردر سال 1890 به وسیله Paul Émile Lecoq de Boisbaudran کشف شد او جزء اصلی را از گادولینیم سامریم غلیظ به دست آورد. آن ها خطوط طیفی داشتند که به وسیله سامریم یا گادولینیم ساخته نشده بودند اما عموماً کشف اروپیم را به شیمیدان فرانس وی Eug-Antole Demarçay نسبت می دهند که در سال 1896 به وجود عنصری ناشناس درنمونه های عنصر تازه کشف شده سامریم شک کرد و در سال 1901 موفق به جداسازی اروپیم شد.

اروپیم


فلز اروپیم خالص تا قبل از سال های اخیر به دست نیامده بود.

پیدایش

اروپیم هرگز در طبیعت به صورت یک عنصر آزاد یافت نشده، اما کانی های زیادی که حاوی این عنصر هستند وجود دارد که مهمترین منابع آن bastnastite و monazite می باشند. اروپیم در طیف های خورشید و ستارگان خاصی کشف شده است.

ادامه دارد...


مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع: پایگاه ملی داده های علوم زمین کشور
تنظیم: مریم فروزان کیا
ساماریوم(2)

ساماریوم هرگز به صورت آزاد در طبیعت یافت نمی شود اما همانند دیگر عناصر کمیاب خاک شامل کانی های گوناگونی می شود که Monazite, Bastnasite و Samarskite از آن جمله اند. ...

پرومتیوم(2)

پرومتیوم به صورت طبیعی در زمین به وجود نمی آید اما در طیف ستاره HR465 در Andromeda شناخته شده است. ...

جدول تناوبی عناصر

جدول تناوبی به شکلی که امروزه در دسترس می باشد، از ابتدا به این صورت نبوده و طی سال های بسیاری گسترش یافته است. گرچه منابع، دیمتری مندلیف را اولین دانشمندی معرفی کردند که عناصر را بر اساس وزن اتمی شان به صورت جدول مرتب کرد اما تا قبل از آنچه مندلیف ارای

مرکز یادگیری...
ما را در سایت مرکز یادگیری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی yadgiri بازدید : 168 تاريخ : چهارشنبه 22 ارديبهشت 1395 ساعت: 5:42

همراه

نرم افزاری برای ضبط صدا و تصویر از محیط دسکتاپ

محتوای آموزشی
فرایندی است مستمر كه به صورت مجموعه ای، مفاهیم متشكل و كلی و مجموعه نیازهای، آموزشی را براساس تدبیری راهبردی و موضوعی هدایت می كند و شامل كلیه نیازهای آموزشی جامعه اعم از نیازهای فردی و اجتماعی و همچنین اولویت ها و مقاصد و اهداف براساس سیاست ها و خط مشی های مورد نظر، اطلاعات و دانش مطابق با نیازها، وسایل و ابزارهای لازم برای تحقق اهداف می باشد.
 
برای تولید محتوای الکترونیکی از یک سری نرم افزار استفاده می کنیم که نرم افزار فیلم برداری از محیط ویندوز یکی از آن ها می باشد.

Apowersoft Screen Recording Suite 4.1.0 نرم افزاری کاربردی از شرکت Apowersoft برای فیلمبرداری از صفحه دسکتاپ رایانه می باشد که قادر است آنچه که بر روی صفحه دسکتاپ رایانه شما می گذرد را به طور همزمان (صدا و تصویر) و یا جدا ضبط نماید و بصورت یک فایل ویدیویی یا صوتی به شما ارائه نماید.

اگر در این زمینه به اطلاعات بیشتر و یا راهنمایی مشاوران نیاز دارید، کارشناسان ما در بخش مشاوره پاسخگوی شما هستند.

مرکز یادگیری سایت تبیان - فرآورنده و تنظیم: علی سرمدی
 

مرکز یادگیری...
ما را در سایت مرکز یادگیری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی yadgiri بازدید : 181 تاريخ : سه شنبه 21 ارديبهشت 1395 ساعت: 6:39

کاتاتست

این دستگاه از یک پارچه سازی دو دستگاه کاتاتست (برای اندازه گیری عملکرد کاتالیست های ناهمگن) و تست عملکرد حسگرهای نیمه هادی (برای اندازه گیری حساسیت و انتخاب پذیری) طراحی و ساخته شده است. این دستگاه می تواند نیاز آزمایشگاه های تحقیقاتی که در زمینه تحقیق و توسعه حسگرهای بر پایه نیمه هادی (semiconductor-based sensors) تحقیق می نمایند و همچنین آزمایشگاه هایی که در زمینه ارزیابی، سنتز و توسعه کاتالیزورهای ناهمگن فعالیت می نمایند را برآورده سازد.

کاربردها:
صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، فناوری نانو و علم مواد، بهداشت و ایمنی محیط های حساس،  صنایع خودروسازی و صنایع هوا و فضا


کاتالیست ها به دو دسته  متفاوت زیر تقسیم می شوند:

  • کاتالیست های همگن: اگر کاتالیست در فاز مشابه با فاز واکنش دهنده ها قرار داشته باشد، کاتالیست همگن نامیده می شود.
  • کاتالیست های غیرهمگن: اگر کاتالیست در فازی متفاوت با فاز واکنش دهنده ها باشد، کاتالیست غیرهمگن نامیده می شود.


کاتالیست های غیرهمگن (ناهمگن):

یک فرایند کاتالیستی هنگامی ناهمگن خوانده می شود که در آن واکنش گر و کاتالیست با هم در یک فاز نباشند. همواره کاتالیست، جامد و واکنش گر به شکل گاز یا مایع هستند. امروزه در ایالات متحده برای تولید بنزن در بیشتر موارد از سیکلو هگزان بر روی کاتالیست پلاتین بر پایه آلومینا هیدروژن گیری می کنند.

کاتاتست

کاتالیست های ناهمگن در فازی متفاوت با فاز واکنش دهنده ها قرار دارند.

 مثال ساده از این نوع می تواند شامل یک کاتالیست جامد با واکنش دهنده های گازی یا مایع باشد.

مرکز یادگیری سایت تبیان، تنظیم:مرجان سلیمانیان

انواع کاتالیست ها 1

کاتالیست ها به دو دسته ی متفاوت زیر تقسیم می شوند...

انواع کاتالیست ها

ساده¬ترین مثال برای این کاتالیست¬ها، واکنش بین اتان و هیدروژن در حضور کاتالیست نیکل است...

کاتالیست های همگن

در مطالب مربوط به انواع کاتالیست ها 1 و 2 بیان شد که کاتالیست های همگن، در فاز مشابه با واکنش دهنده ها قرار دارند. به طور نوعی، هر کاتالیست همگنی در فاز گازی یا یک فاز مجزای مایع واکنش دهنده ها قرار خواهد داشت

مرکز یادگیری...
ما را در سایت مرکز یادگیری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی yadgiri بازدید : 263 تاريخ : سه شنبه 21 ارديبهشت 1395 ساعت: 6:39